پروژه های دبستان با اهداف آموزش روش صحیح و علمی تحقیق برای دانش آموزان مقطع دبستان برنامه ریزی شده است. دانش آموزان در پایان این دوره ها می توانند با دست آورد های خود در جشنواره هایی نظیر جابربن حیان و ابن سینا شرکت نمایند و بتوانند موفقیت های چشمگیری در این جشنواره ها و سایر جشنواره ها به دست آورند.
لیست تعدادی از پروژه های پژوهشی
در این پروژه دانش آموزان با آشنایی با مفاهیم طراحی شهری و طراحی صنعتی به طراحی های انتزاعی و Conceptual المان های شهری می پردازند. و در طی این دوره با نرم افزار های طراحی 3 بعدی و اصول و مبانی طراحی شهری آشنا خواهند شد.
آشنایی دانش آموزان با متریال های مختلف ، مواد بازیافتی و کاهش هزینه ها برای ساخت یک محصول مشخص، آشنایی با اصول کلی نقشه کشی، سهنما، طراحی دست آزاد و غیره
طی 60 سال گذشته بیشتر از 100 میلیون ماشین پایین وود توسط دانش آموزان در سرتاسر دنیا ساخته شده اند. هدف اصلی از برگزاری این دوره آموزش کاربردی فیزیک حرکت (مقدماتی) به دانش آموزان در قالب فعالیتی عملی میباشد که طی آن این عزیزان می توانند تاثیرات ناشی از پارامترهایی چون میزان اصطکاک سطوح، سطح تماس، تبدیل انرژی جنبشی به پتانسیل،آیرودینامیک (بصورت کاملاً مقدماتی)، تاثیر جاذبه در حرکت اجسام و از این قبیل را ببینند و درک کنند. دانش آموزان کارگاه ماشین پاین وود با آموزش های در نظر گرفته شده در طول دوره ماشین های خود را با استفاده از چوب می سازند و در پایان دوره طی مسابقه ای با یکدیگر رقابت می کنند. طبیعت اً آن دسته ای که اصول و مبانی فیزیک را در هنگام ساخت رعایت کرده باشند برنده مسابقه خواهند بود.
پروژه مذکور شامل مبانی طراحی صنعتی، نقشه کشی صنعتی، طراحی فنی، حجم سازی، مبانی فرم و فضا و مهندسی عوامل انسانی می باشد. هدف شناسایی یکی از معضلات روزمره و طراحی وسیله ای برای رفع این معضل می باشد. دانش آموزان پس از انتخاب موضوع با کمک دبیر خود مراحل را از کانسپت تا ساخت طی می کنند.
همه ما از کودکی تا کنون به گونه ای با اسباب بازیها سرو کار داشته ایم. برخی از آنها به راحتی کودکان و حتی بزرگترها را مجذوب خود میسازند. در این پروژه با اطول اولیه طراحی صنعتی و طراحی اسباب بازی آشنا میشویم و سپس با توجه به آموخته هایمان اسباب بازی جالبی متناسب با یک گروه سنی خاص طراحی میکنیم. این پروژه هیجان انگیز گستره ی وسیعی از علوم را در برمیگیرد، از روانشناسی گرفته تا طراحی و نجاری.
سالهاست در محیط مدارس و حتی خارج از آن در جامعه در مورد بازیافت و مزایای آن صحبت می شود و سعی بر تشویق مردم برای تفکیک زبالههای قابل بازیافت می شود. اما چرا این فعالیت ها و تبلیغات منجر به پیشرفت مردم جامعه در این مقوله نمیشود؟ طراحی سیستمی که با آن مفهوم بازیافت در ذهن بیننده جرقه بزند و تشویق به تفکیک زباله با استفاده از این سطلهای خاص بازیافتی شود، هدف اصلی این پروژه میباشد. بخشهایی از علم طراحی صنعتی و کارآفرینی در این پروژه کاربرد خواهد داشت. این پروژه تجربه جالبی برای آشنایی با اصول ایدهپردازی و درآمدزایی خواهد بود.
آشنایی دانش آموزان با مواد شیمیایی مختلف ، کاهش هزینه ها برای ساخت یک محصول مشخص، آشنایی با اصول کلی کار با مواد شیمیایی و حضور در آزمایشگاه، انجام آزمایش بصورت دستی برای تقویت تفهیم مراحل تولید یک محصول خاص.
تهیۀ مواد شیمیایی مورد است در زندگی روزمره، توسط خود شما در آزمایشگاه، عملی است شیرین و پر جاذبه، که ضمن آشنایی با شیمی کاربردی، انگیزۀ لازم در درک عمیق مفاهیمی مانند صنایع شیمیایی، کنترل کیفیت و استاندارد را در شما ایجاد خواهد کرد.
پروژه:
انجام واکنش صابونی شدن، تهیه صابون مایع و بررسی بعضی از خواص آن،که از ترکیب سود با چربی ها صابون جامد به دست میآید، ولی از ترکیب پتاس با چربی ها صابون مایع حاصل می شود.
هدف از انجام پروژه:
آشنایی دانش آموزان با مواد شیمیایی مختلف ، کاهش هزینه ها برای ساخت یک محصول مشخص، آشنایی با اصول کلی کار با مواد شیمیایی و حضور در آزمایشگاه، انجام آزمایش بصورت دستی برای تقویت تفهیم مراحل تولید یک محصول خاص.
از آنجا که هدف از تشکیل کارگروه پژوهشی روانشناسی ایجاد مشارکت در میان دانشآموزان است، برنامه این کلاس ابتدا نیازسنجی اعضای گروه و انتخاب موضوعی که به لحاظ روانی بیشترین چالش را برای دانشآموزان ایجاد کرده در نظر گرفته شده و سپس بر اساس موضوع، روند تشکیل مشاورهی گروهی صورت میگیرد. هدف برگزاری این دوره پس از انتخاب موضوع ایجاد محیطی برای تعاملات درون گروهی و همچنین ایجاد تغییراتی در جهت رشد دانشآموزان خواهد بود و در نهایت تغییرات حاصله بر روی اعضای گروه توسط خود دانشآموزان به صورت گزارش ارایه خواهد شد.
پروژه مذکور شامل سه بعدی سازی و طراحی لوگوی اصلی مدرسه با رویکرد تایپوگرافی می باشد. در این پروژه دانش آموزان با فرایند طراحی های گرافیکی و تلفیق آن با هنر تایپوگرافی آشنا خواهند شد.
چند سالیست که مدارس اقدام به برگزاری نمایشگاه های دست آوردهای دانش آموزی می نمایند. در بیشتر مدارس فضای مناسبی که حاصل طراحی دانش آموزان باشد برای برگزاری این نمایشگاه ها وجود ندارد. طراحی غرفه های نمایشگاهی به صورت دایمی و یا موقت نه تنها توانایی های عملی و هنری دانش آموزان را ارتقا خواهد داد بلکه در برگزاری هر چه موفق تر نمایشگاه های دست آوردهای دانش آموزی مفید خواهد بود.
لیست تعدادی از پروژه های جابر و ابن سینا
ابزارهای آموزش ریاضی از اهمیت زیادی برخوردار هستند. از جمله مفیدترین ابزارهای مورد استفاده در ریاضیات ابزارهای اندازهگیری هستند که دانشآموزان بسیار با آنها سر و کار دارند. پروژهی نیمقاله این امکان را برای آنها فراهم کرد تا به طراحی و ساخت یک وسیلهی اندازهگیری بپردازند که که قابلیت اندازهگیری زاویه و نیمساز را به صورت همزمان فراهم سازد.
دانش آموزان در این پروژه پس از مطالعه و بررسی و جمعآوری اطلاعات در ارتباط با آناتومی بدن و مفهوم سرخرگ و سیاهرگ و نحوهی عملکرد قلب در بدن نیاز خود را سنجیده و مدلی را برای گردش خون در داخل بدن طراحی کردند و سپس به شناسایی متریال مصرفی پرداخته و مدل را ساختند. این مدل به صورت کامل نحوهی انتقال خون از طریق قلب به قسمتهای مختلف بدن را نمایش میدهد.
چالشی که ذهن دانش آموزان را برای انتخاب این پروژه درگیر کرد با سوالی ساده آغاز شد.
آیا کوتاهترین راه سریعترین راه هم هست؟
این سوال پله اول برای رسیدن به جواب تمام سوالهایی بود که دانشآموزان را به هدف نهایی پروژهی دایرهی ناقلا نزدیک کرد. دانش آموزان با طرح این سوال تمام فرضیه های خود را بررسی کرده و با انجام آزمایش های متعدد به پاسخ سوال خود رسیده و با ثبت این نتایج کوتاهترین مسیر ممکن را با نام cycloid به عنوان کوتاهترین مسیر ممکن نتیجه گیری کردند.
تفاوت ها و شباهت ها همیشه دانش آموزان را به این چالش میکشد که بتوانند طبقه بندی مناسبی را در جهت شناخت بهتر از مفاهیمی که امکان قیاس برایشان وجود دارد را با یکدیگر مقایسه کنند و از این طریق نتایج لازم را بهدست آورند. در این پروژه دانش آموزان پس از سنجش نیاز خود به جمع آوری اطلاعات در ارتباط با دندان در دهان انسان پرداختند و پس از آن روشی را برای نمایش بهتر و طبقه بندی سریعتر در این زمینه به دست آوردند.
نیازسنجی در ساخت سازه های مختلف بسیار پر اهمیت است. توجه به این نکته که نیاز پیرامون ما چه چیزی است و در جهت این نیاز چه ابزاری برای ساخت لازم داریم دانشمندان کوچک ما را به این فکر انداخت تا پیرامون خود را جست و جو کرده و پلی جدید به سمت تفکری تازه را بسازند. دانشمندان کوچک با بررسی اهمیت فراوان وسایل امدادرسان سعی در ساخت وسیلهای برای کمکرسانی به موقع و آسانتر در شرایط بحرانی کردند و پس از کسب نتایج حاصل از تحقیقات و محاسبات و طراحیها، کامیون امدادرسانی را با قابلیت باز و بسته شدن پلی در انتهای آن ساختند.
از گذشته نیاز به انرژی یکی از حیاتیترین نیازهای بشر بوده و در هر زمان انسان به دنبال روشهای تامین انرژی از خود طبیعت بوده است. انرژیهای مختلف به صورت ذخیره شده در طبیعت وجود دارند که با ابزارها و تجهیزات مختلفی توسط انسانها به شکلهای دلخواه انرژی برای استفاده تبدیل میشوند.
دانشآموزان در این پروژه با کمک موتور الکتریکی و مدار الکتریکی و سنسور نور توانستند پنلی خورشیدی بسازند که برق آن از طریق باطری خورشیدی تامین میشود و به منبع دیگری احتیاج ندارد.